Rijden met een elektrische auto

Sanne de Bruin, vrijdag 3 februari 2017

Deze keer een wat meer persoonlijk blogbericht, om mijn ervaringen met jullie te delen. Sinds een paar maanden heb ik een volledig elektrische auto voor mijn woon-werkverkeer 1. Voorheen ging ik met het OV, maar het was een reis met veel overstappen en wachttijd. Dit begon me op te breken, maar uit milieu-oogpunt wilde ik niet met de auto naar mijn werk, en zeker niet als een vast gegeven elke dag.

Nu heb ik dus de elektrische auto. Het scheelt me een goed uur aan reistijd iedere werkdag, en het is veel comfortabeler dan de OV-rit. Voor mij is het de beste beslissing van het afgelopen jaar, ondanks alle bekende turn-offs van elektrische auto’s: beperkte actieradius, altijd zoeken naar de laadpaal, lange routes plannen via snelladers, kabels en kabels en pasjes en apps, och wat is het allemaal moeilijk..!

Voor mij is het een ontzettende vrijheid dat ik, naast het OV, nu nog een milieuvriendelijk vervoermiddel heb. Het is goed voor mijn gezondheid dat ik mezelf nu zoveel comfortabeler naar mijn werk kan bewegen, en het voelt goed om hierin een pionier te zijn. Het spoor in Nederland is overvol en vervoert alsnog maar een fractie van het woon-werkverkeer: om als land echt klimaatverandering tegen te gaan kunnen we dus niet iedereen de trein in willen hebben. De ontwikkeling van elektrisch vervoer en bijbehorende infrastructuur is daarom iets waar ik graag aan mee doe.

Lost dit nu al mijn milieubezwaren op en ga ik nu vrolijk overal naartoe met de auto? Niet helemaal.

Een auto verbruikt namelijk heel veel energie, elektrisch of niet. Het is bijna niet mogelijk om met windparken en zonnepanelen in de energiebehoefte van Nederland te (gaan) voorzien. Dit betekent dat je je nog steeds moet afvragen of je het gerechtvaardigd vindt om voor een bepaalde reis de auto te pakken. Ook kun je je afvragen of de reis die je je voorneemt überhaupt gemaakt zou moeten worden. Een vermindering van de kilometers die we afleggen in gemotoriseerde voertuigen is helemaal geen gek idee.


Daarnaast geldt dat er veel te veel auto’s zijn in de publieke ruimte, met name in de stad, en omdat ze steeds groter worden nemen ze ook steeds meer ruimte in. Je ziet dit heel goed in oudere wijken 2. Voor veel ritjes in de stad is een fiets een veel beter alternatief dan de auto.

Dus hoe ga ik hier nu mee om? Er zijn drie (of eigenlijk vier) maatstaven die ik gebruik om te bepalen of ik met mijn elektrische auto een ritje ga maken, of met een ander vervoersmiddel.


De eerste is de afstand. Alles wat binnen een straal van 5 tot 10 km van mijn huis is, doe ik met de fiets, zeker als de eindbestemming in bebouwd gebied ligt. Ik doe dit door weer en wind, (meestal) zonder chagrijn. Het is heel gezond om juist dit soort ritjes lekker met de fiets te doen. Je houdt je conditie op peil en voelt je fitter als je iedere dag wat beweegt. En wat betreft die regen: het regent bijna nooit. Als het wel regent, heb je veel aan een goed regenpak. Het voelt heel goed om dit nog steeds zo te doen: overdadig comfort is nergens voor nodig en is uiteindelijk ook niet gezond voor je. En korte ritjes met de auto afleggen is wat mij betreft óverduidelijk overdadig comfort.

Moet ik iets meenemen? Als dat zo is, en het past niet in mijn fietstas / rugtas, dan zal ik helaas ook op de korte afstand even met de auto moeten gaan. Maar je zult verbaasd zijn wat je meekrijgt op de fiets. Boodschappen voor de héle week passen ruim in twee fietstassen en een rugtas. Het gaat met name om de grotere (lompere) dingen, zoals een grote doos met spullen van jou, die nog bij je ouders staat en waarvan ze toch wel eens willen dat je die meeneemt. Met andere woorden: dit is sporadisch.

Op de langere afstand wordt de overweging: heb ik de tijd? Een reis met het OV duurt doorgaans twee keer zo lang als met de auto 3. In principe zou je dus altijd de auto nemen, ‘want je bent toch gek als je zo lang gaat reizen als het niet hoeft’. Maar als je de tijd hebt, waarom zou je dan niet met het OV gaan? In de trein kun je nog eens een goed boek lezen. Het heeft een hele andere feeling dan de auto, op het moment dat het niet uitmaakt of je je aansluiting wel of niet haalt. Een lange autorit is dodelijk saai omdat je niks anders kunt doen. Zo zijn we het rondje familie (500 km!) met de Kerst met het OV geweest, en ondanks de lange reistijd was dat eigenlijk heerlijk. En in het kader van zuinig omgaan met energie is het OV nog altijd beter dan die 500 km afleggen met mijn elektrische auto.

Dat zijn de drie overwegingen. Als er dan uitkomt dat ik het ritje met de auto zou gaan afleggen, komt nog de moeilijkste vraag: is het nodig dat ik dit ga doen? Dit is een hele lastige. Als het alleen maar gaat om jezelf (wil ik echt zo graag naar die excursie), dan is het nog relatief simpel. Als het gaat om andere mensen (mijn zusje wil dat ik vaker langskom), dan wordt het ingewikkelder. Vooralsnog maak ik eigenlijk vrij weinig ritten, dus is deze overweging nog niet zo sterk aanwezig. Je hebt simpelweg te weinig tijd om bij iedereen langs te gaan. Maar op de achtergrond speelt dit wel. En dus zullen er best momenten zijn waarop ik besluit dat het eigenlijk ‘minder nodig’ is, en dat als ik toch wil gaan, dat alleen mag als ik met het OV ga. Dat heeft te maken met een bepaald calvinisme: als je dat dan tóch wilt, dan moet je ook maar die extra moeite doen voor dat doel.

Als idealist vind ik het belangrijk om dingen om de juiste redenen te doen, ook met de elektrische auto. Dat is dus niet echt veranderd. Er zijn twee dingen die wel echt een verandering zijn geweest in mijn leven. De eerste is natuurlijk mijn woon-werkverkeer. Het tweede heeft te maken met onze ‘kwaliteit van leven’. We houden allebei veel van de natuur, maar als je eens ergens een lange wandeling wilt maken, dan is dat vaak niet zo goed bereikbaar met het OV. Voorheen deden we dit dus eigenlijk heel weinig, omdat het gewoonweg teveel moeite kostte om het zonder milieubelasting te doen. En zeg nou zelf: in de mooie natuur gaan wandelen, maar dan wel met een vervuilende auto gaan, dat klopt gewoon niet. Nu kunnen we de elektrische auto pakken en dit soort uitjes wat vaker doen. Want als je je zo druk maakt over de natuur en wat wij mensen allemaal kapot lijken te maken, dan moet je toch ten minste af en toe kunnen genieten van al het moois wat er nog is.


  1. Voor de liefhebber: een Volkswagen e-Up! Ik ben heel tevreden met deze auto. Het is de zuinigste elektrische auto die nu op de markt is, en hij is heel compact maar praktisch ingedeeld. Echt perfect. ↩︎
  2. Naar moderne maatstaven zijn hier te weinig parkeervakken, die ook nog eens te krap zijn voor onze moderne sleeën. Voor mij ziet het er haast komisch uit, al die veel te lompe auto’s. Ik denk dan meteen: er is iets mis met het ontwerp van die auto’s, niet met de ruimtelijke indeling! ↩︎
  3. Met de elektrische auto scheelt het op de langere afstand iets minder ten opzichte van het OV: als we bijvoorbeeld naar mijn schoonouders in Zuid-Limburg gaan moeten we twee keer langs de snellader, waardoor de reis met de auto nog maar 25% sneller is dan het OV. ↩︎