Autolanden proberen strenge eisen te vermijden

Over nieuwe uitstoottests:

Nu mag een dieselauto maximaal 80 milligram stikstofoxide per kilometer uitstoten. Maar uit testen blijkt dat die grens vaak ruimschoots wordt overschreden, soms met 300 procent.

Als het aan de commissie ligt, mogen dieselauto’s vanaf september 2017 de norm nog maar met maximaal 60 procent overschrijden. Vanaf 2019 zelfs maar met 20 procent.

Maar dat stuit op veel verzet. Niet alleen Duitsland, maar ook andere landen waar veel auto’s geproduceerd worden, vinden het plan te streng en onrealistisch. Het is volgens hen niet mogelijk om diesels op zo’n korte termijn schoner te maken.

Dat autofabrikanten zo reageren geeft dus aan dat de auto’s alleen in de testomstandigheden aan de geldende normen voldoen. Of dat nu softwarematig is afgeregeld of door de niet-representatieve testomstandigheden komt maakt dan niet uit.

Regels zijn regels: als autofabrikanten geen modellen kunnen produceren die aan de geldende eisen voldoen, moeten ze geen auto’s produceren.

maandag 26 oktober 2015, door Stan Janssen