Onduidelijkheid

Na het besluit over de nieuwe emissienormen voor motorvoertuigen, is ook dit bericht uit de Nederlandse politiek nog een prima voorbeeld van het aanpassen van de milieuregels aan de auto(rijder), in plaats van andersom.

Als het aan de regeringspartijen VVD en PvdA ligt mogen automobilisten op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht op den duur overal 130 kilometer per uur rijden. Nu zijn op dat traject uiteenlopende snelheden en voor veel mensen is dat verwarrend.

De VVD (en blijkbaar ook de PvdA) heeft een nieuw argument gevonden om milieuwetgeving te kunnen versoepelen. De toegestane snelheid op de A2 is op sommige plaatsen 100 km/u vanwege de NOx-uitstoot; bij 130 km/u is er ongeveer 40% meer uitstoot (Milieudefensie). Dit is erg verwarrend voor de automobilist, en er zijn daarom veel inkomsten binnengehaald via de boetes van de trajectcontrole. Allemaal onschuldige burgers die de dupe zijn van deze verwarring.

We hadden natuurlijk ook de snelheid over dat stuk A2 in zijn geheel 100 km/u kunnen maken. Dan zijn zowel de verwarring als de slechte luchtkwaliteit opgelost! Maar dat was nou net niet de bedoeling.

VVD-Kamerlid Visser vindt de huidige limiet van 100 op delen van de weg onzin. Ze noemt het “zonder twijfel de grootste ergernis van iedere automobilist”. Ze wil dat de A2 in stappen overgaat naar 130.

Ik erger me ook altijd groen en geel aan dingen die ik niet weet!

Mensen vinden het gewoon heel lastig als ze beperkt worden in hun mogelijkheden, vooral als dit opgelegd wordt door iemand anders. Het liefst zouden we vrijblijvend overal 200 km/u crossen als we daar verdomme zin in hebben. Het lost echter niks op om aan deze impuls toe te geven; het gaat om het bestaan van het concept maximumsnelheid, niet de hoogte ervan.

De gemeenten langs de A2 zijn verbolgen over de plannen. Logisch, want de gezondheid van de burgers die er wonen staat op het spel.

De gemeente Stichtse Vecht die naast de A2 ligt, snapt niets van het plan van de coalitie. “Het is geen goed nieuws. Ik begrijp niet waarom dit op het moment speelt. De rechtbank in Utrecht moet zich nog buigen over het plan om ‘s avonds en ‘s nachts 130 te rijden en nu ligt er alweer een volgend voorstel,” zegt wethouder De Groene (D66).

(…)

Hij geeft toe dat het wegverkeer in de Randstad voor de economie belangrijk is, maar wijst erop dat een goede leefomgeving voor dorpen en steden langs de snelweg nog belangrijker is.

Laten we voor de gein gewoon nog eens bekijken hoe belangrijk het is voor de economie dat er op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht 130 gereden mag worden. Dit stuk weg beslaat ongeveer 40 km. Met een gemiddelde snelheid van 100 km/u doe je hier 24 minuten over. Met een gemiddelde snelheid van 130 km/u kost het je slechts 18,5 minuut; 330 hele secondes winst! Als je niet in de file staat tenminste.

vrijdag 30 oktober 2015, door Sanne de Bruin